piątek, 15 stycznia 2016

Zabawy sensomotoryczne

Dziecko każdego dnia odkrywa świat,  wykorzystuje do tego zmysły i ciało. Rozwój sensomotoryczny jest uwarunkowany genetycznie ale także w dużej mierze rozwija się poprzez stymulację ze świata zewnętrznego. Kiedy maluszek wchodzi w ową interakcję wzrasta liczba neuronów i powiązań między nimi. Jak zatem możemy wpłynąć na poprawę rozwoju naszych dzieci? Oto kilka prostych zabaw dla najmłodszych, które jednocześnie wpłyną na ich rozwój sensomotoryczny. 

 
Przygotuj pusta plastikową butelkę z nakrętką. Możesz ozdobić ją z zewnątrz kolorową taśmą. Wsyp do środka kolorowe confetti/ kulki z hydrożelu/piasek/koraliki/coś co jest kolorowe i będzie ruszać się kiedy będziesz potrząsać  butelką. Pamiętaj, żeby dostosować zabawę do możliwości dziecka.  Dla noworodków wystarczające będzie powolne odwracanie butelki i delikatne potrząsanie (trzymaj ją 30cm od twarzy dziecka).  Niemowlę można położyć na pleckach, przyciągając uwagę grzechocząc butelką w powietrzu, na wysokości ich stópek. Kiedy dziecko już siedzi można umieścić butelkę w zasięgu jego rączki i pozwolić mu chwytać butelkę, można ją także turlać po podłodze. Obserwuj jak reaguje twoje maleństwo i dostosuj poziom zabawy.   

 Do kolejnej zabawy wystarczy zwykły szal czy chusta. Przeciągnij delikatnie po główce i rączkach czy nożkach noworodka, mów do niego o doznaniach jakie odczuwa: delikatny, miękki, łaskotanie.  Z niemowlętami baw się w proste "a kuku". W 8-9 miesiącu dzieci zaczynają rozumieć, że rzeczy nie znikają, kiedy przestaną być widoczne.  Możesz także związać kilka kolorowych chust za końce i włożyć je do tuby, siedzący już maluch będzie ćwiczył motorykę wyciągając je.

Następną zabawkę nie trudno kupić w sklepie ale nie problem zrobić ją samemu, chodzi o książeczkę. Na kolorowe kartki albo kawałki materiału, przyklej powycinane różnorodne kształty o różnych fakturach. Mów dziecku o kolorach, kształtach, fakturze jakiej dotyka, nazywaj także odczuciach zmysłowych  jakie temu towarzysza. 

  










Aby wzmocnić koordynacje wzrokowo ruchową można wykorzystać grzechotki/shakery. Do metalowych lub plastikowych pudełeczek wsyp jakieś hałasujące drobiazgi jak: śrubki/groch/metalowe nakrętki/szpilki/kamyki. Zabezpiecz pudełka przed otwarciem, najlepiej zaklej wieczko.  Zabawka nadaje się dla siedzących już dzieci, które same mogą nią potrząsać. Zachęcaj maluszka do rytmicznego potrząsania, pozwól mu rozróżniać dźwięki, rozmawiaj z nim o tym. Dla dzieci już chodzących umieść pudełka na jakiejś niskiej półce, niech sam po nie sięgnie. Oprócz różnych dźwięków będzie mógł doświadczyć ich ciężaru. Dla porównania daj mu także jedno puste pudełko. 

Do kolejnej zabawy wspomagającej  zdolności słuchowe i motoryczne  potrzebne będą rzeczy, które szeleszczą, trzeszczą, chrupią, strzelają.  Kartka papieru, sreberko, chusteczki higieniczne czy folię bąbelkową. I tu znowu w zależności od poziomu rozwoju dziecka, noworodkom pokazuj i obserwuj jego reakcje, starszym pozwól samym eksplorować.

Stymulacje czucia możesz pobudzić poprzez wykonanie maty, ścieżki po której dziecko będzie mogło czołgać się/raczkować/chodzić. Wykonaj ją z rożnych materiałów podłogowych, np. kawałka z dywanika łazienkowego, dywanu, gumowej maty antypoślizgowej, sztucznej trawy, sztucznego futra, foli bąbelkowej itp. 


Wiaderko sensoryczne pobudzi zmysły dotyku,wzroku, motorykę , pojemnik, koszyk, wiaderko wypełnił rzeczami codziennego użytku o odmiennej fakturze: plastikowe, gumowe, drewniane, ciężkie jak kamień i lekkie jak piórko, elastyczne jak gumka i sztywne jak patyk, gładki  i szorstkie, miękkie i twarde itp itp. pokazuj i nazywaj dla młodszych dzieci a starszym pozwól samemu odkrywać.  

Poprzez przesypywanie dziecko ćwiczy koordynacje wzrokowo ruchową, stymuluje dotyk i słuch. Do różnych pojemników wsyp rzeczy o różnym stopniu sypkości, chrupkości jak suchy makaron, kasze, piesek, cieciorkę, płatki kukurydziane. Daj też kilka pustych pojemniczków i łyżki o różnej głębokości i długości.  Inna wersją tej zabawy może być przelewanie wody w wannie podczas kąpieli. Daj dziecku naczynia różnej wielkości i pojemności.

Artykuł oprconawy na podstawie własnych doświdczeń i pomysłów oraz tekstu Louise Parks, Sensorimotor development: Hands-on activities for infants and toddlers, http HYPERLINK "http://www.childcarequarterly.com/pdf/spring14_infants.pdf"://www.childcarequarterly.com/pdf/spring14_infants.pdf

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz